Matematiktavlor i regnbågens färger

Olika antal som illustreras på olika sätt
Ett ganska vanligt inslag i förskolor och skolor är bilder, posters eller tavlor med siffror. Ofta illustreras siffrorna med olika antal djur eller andra föremål i samma antal som siffran representerar. Här är min tolkning av dessa tavlor där jag försökt att illustrera olika antal på olika sätt som jag hoppas knyter an till barnens vardag på ett konkret sätt och därmed blir lätta att förstå och begripa sig på.


Tavlornas fokus är händer som visar det aktuella antalet med lika många fingrar. Detta då jag upplever att vi alla, stora som små, gärna visar (eller förstärker) just antal med hjälp av våra fingrar och gärna tar fingrarna till hjälp vid huvudräkning. 

Utöver detta illustreras även antalet med hjälp av:
  • en klocka, 
  • själva siffran på både vanligt och digitalt sätt, 
  • en födelsedagstårta med X antal ljus, 
  • en tärning (på tavlorna för 1 till 6),
  • i text med både gemener och versaler samt 
  • X antal elefanter som balanserar på en liten, tunn spindeltråd.

Matematiktavlorna finns i flera olika uppsättningar där 1-5 och 0-10 skapar en vacker regnbåge om de hängs upp i en rad på avdelningen. Matematiktavlorna för 1-3 använder istället våra tre grundfärger (blå, gul och röd). I mitt arbetslag har vi även skapat små kompletterande kort av de olika sätten att illustrera antalen. Till exempel använder vi händerna, tärningen eller den "vanliga siffran" när vi räknar något, t.ex hur många barn vi är på avdelningen respektive är hemma. Och när någon fyller år får födelsedagsbarnet ett eget litet kort med en födelsedagstårta (med korresponderande antal ljus på) att sätta upp bredvid sitt kort i avdelningens årshjul. Vi har även skrivit ut "stora" elefanter som kan användas som flano till "En elefant balanserade" eller som en färgklick inne på avdelningen.


Förutsättningar att utveckla...
Dessa matematiktavlor anser jag främst erbjuder barnen förutsättningar att:
  • utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp och för förändring samt 
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp. 


Material att ladda ner: (PDF-filer)

Komplement till matematiktavlorna:


Varsågoda, hoppas ni får användning för dem!
Illustragogen


Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

Kommentarer

  1. Hej, jätte fina siffror men en liten önska, att siffran 1 börjar med pekfinger eftersom det är så man tecknar.
    Tack för allt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, jag klurade länge på vilket finger som skulle symbolisera ett men valde tummen till slut då jag tänkte att om man ska räkna till minst fem börjar nog de allra flesta med att sträcka ut tummen. Och eftersom detta är matematiktavlor som illustrerar 0-10 så blev det så här. :)

      Tack så mycket! Vad roligt att du tycker om materialet.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sagan om Form-Monstret

Sånger och ramsor om träd och skog

Spöksaga till Halloween