Sagan om Form-Monstret

Matematiksaga med fokus på former och färger
Här kommer ytterligare en saga som knyter an till Halloween, precis som Spöksagan gör som finns härr. Denna saga berör också färg men fokus skulle jag vilja påstå är på geometriska former. Sagan, som är en av barnens favoriter i den gruppen jag arbetar i nu, är en vidareutveckling av en ramsa om ett Form-Monster som jag hittat hos Fröken Flano Filosoferar.


Jag och mina kollegor brukar inte utgå från något ”manus” när vi berättar sagan, utan berättar lite spontant kring det hungriga Form-Monstret som gärna vill ha hjälp att hitta sin favoritmat: FORMER! Nedan finns dock ett förslag hur man kan introducera denna figur i barngruppen samt förslag till andra sätt man kan arbeta med Form-Monstret. Illustrationerna till sagan kan med fördel användas som en flano (fästa flanokartong på baksidan) eller om ni hellre vill lägga ut formerna på golvet i mitten av samlingsringen så barnen kan nå formerna lite smidigare när det är dags att hjälpa Form-Monstret att hitta sin mat.

Form-Monstret
- Hej alla barn, jag är Form-Monstret! Vet ni vad? Jag är sååå hungrig idag och min favoritmat är FORMER! Är ni snälla och hjälper mig hitta lite mat åt mig?

Lägg ut formerna på golvet eller sätt upp dem på flanotavlan och
- fråga barnen om de vet vad formerna heter, vilken färg de har och hur man kan veta att det t.ex. är just en cirkel, kvadrat eller rektangel samt
- benämn de former som barnen eventuellt inte kan namnet på och peka ut de egenskaper som särskiljer dem från de andra formerna.
Diskutera gärna och jämför de olika formerna – finns det några skillnader och likheter?

- Nä, nu är jag MONSTERhungrig! Sluta prata om formerna nu och mata mig!!! Kan Engla hitta en triangel till mig?
- RAWR!!! (smaska och låtsastugga ljudligt medan du tar formen och gömmer undan den) Åh tack så mycket! Den var jättegod.
Fortsätt benämna och fråga barnen om hjälp att hitta rätt form tills alla formerna är ”uppätna”.

Avsluta gärna aktiviteten med att fråga Form-Monstret:
- Mums mums filibums! Tyckte du om din form-lunch?
- JAAAA! Den var monstermumsigt god! Tack ska ni ha!!!


Förslag till andra versioner av sagan:
  • Idag är jag MONSTERsugen på en form/former med ___ hörn (börja med t.ex 4, fråga därefter efter 3 hörn sen 5, sen 0 osv.). Vad händer om Form-Monstret ber om en form med 1 hörn? 2 hörn? Finns det en form med 1 eller 2 hörn? Hur kan en sådan form se ut?
  • Låt en tärning avgöra hur många hörn/kanter formen till Form-Monstret ska ha.
  • Använd tärningsbilderna från tillbehören till Matematiktavlorna och be barnen lägga former med samma antal hörn som antal prickar på tärningen.
  • Idag är jag superhungrig på former som börjar på RRR. Kan William hitta en form som börjar på RRR? osv. I denna version får sagan även ett mer språkstimulerande inslag.
  • Idag är jag jättehungrig på former som INTE har ___ hörn. Kan Molly hitta en form som inte har ___ hörn? Även i denna version får sagan ett språkstimulerande, klurigt inslag.
  • Idag är jag MONSTERhungrig på en form med samma färg som solen. Kan Calle hitta en form med samma färg som solen? osv.


Fler diskussionsfrågor
Sagan erbjuder många möjligheter till vidare diskussioner kring matematik, låt bara matematikfantasin flöda! Här nedan finns några exempel på vidare diskussionsfrågor:
  • Vad ser den här formen ut som? Kan barnen se någon av formerna på avdelningen (t.ex. ljudplattor i taket, fönster, böcker, lampor, frukt mm.) eller komma på något annat som påminner om formerna? (parallellogrammet kanske påminner om en kjol eller en lampskärm)
  • Kan vi skapa något med formerna? En gubbe? Ett djur?
  • Finns det någon mat som vi äter som ser ut som en cirkel/rektangel (osv)? (t.ex pannkakor är cirklar, knäckemackor är rektanglar eller trianglar)

Förutsättningar att utveckla...
Denna saga anser jag främst erbjuder barnen förutsättningar att utveckla sina matematiska förmågor, som till exempel att:
  • abstrahera, dvs. att urskilja vissa gemensamma eller olika drag från verkligheten,
  • utforska färger, mönster och former,
  • använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar samt
  • använda och utveckla sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang
Nedan inkluderas även PDF:er med formerna i regnbågsfärger samt enfärgade (röd) så ni kan byta ut formerna i sann variationsteoretisk anda.

Material att ladda ner (PDF-fil)
Text, diskussionsfrågor och illustrationer till Form-Monstret:
Form-Monstret
Former i regnbågsfärger
Former i rött
... och klicka här för regnbågsmönstrade (eller grön) vantar att para ihop där mönstren utgår från de geometriska formerna som tas upp i denna sagan. Ett material som kan användas för att skapa ytterligare tillfällen där vi tillsammans med barnen kan benämna formerna samt utforska deras likheter och skillnader.

Varsågoda, hoppas ni får användning för sagan!
Illustragogen

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sånger och ramsor om träd och skog

Spöksaga till Halloween