Regnbågsmönstrade vantar

Vantar med de geometriska figurerna från Form-Monstret
Nu när hösten stormar in och temperaturen sjunker är det återigen dags att plocka fram de där gosiga, varma vantarna som legat och väntat på att få komma fram igen sedan vårens intåg. Och då tänkte jag att det även kunde vara dags för några nya mönstrade vantar att leka med!

Årets vantar* är i härligt regnbågsfärgade mönster där mönstren utgår från de geometriska former som Sagan om Form-Monstret innehåller. Därmed kan ytterligare tillfällen skapas där vi tillsammans med barnen kan benämna formerna samt utforska deras likheter och skillnader.
* Klicka här för att komma till förra årets vantar.


Oftast använder jag vantarna* till en lek där jag lägger ut dem på golvet eller bordet med framsidan upp. Sen startas leken med en ramsa som jag hittade för flera år sedan hos Ingelas lekstuga (sidan verkar tyvärr vara nedlagd numera):
Varje vante har en vän,
ingen vill va’ ensam en.
Vantar vill va’ två och två,
Kan vi hitta paren då?!

*utklippta och laminerade

Beroende på hur man använder vantarna kan aktiviteten göras lättare eller svårare genom att kombinera vantarna från de olika PDF:erna på olika sätt. Nedan finns även vantarna i en och samma färg (grön), vilket är tänkt att göra aktiviteten ytterligare lite mer utmanande. Att ha en variabel konstant (färgen grön) medan andra variabler ändras (mönstret) stämmer väl överens med de tankar som variationsteorin menar är viktiga. Vissa av de gröna vantarna finns även med i PDF:erna från 2017. Så OM ni redan har skrivit ut förra årets vantar behövs inte dessa skrivas ut. De vantarna som är berörda är markerad i PDF:erna nedan, så det inte blir något onödigt extraarbete.

Vantarna kan naturligtvis användas på andra sätt, som t.ex. ett klassiskt memoryspel. Men, oavsett hur vantarna används, så prata gärna med barnen om vantarnas färger och mönster – benämn de olika detaljerna och be dem förklara och motivera varför de tycker vantparen hör ihop. Vad är olika/lika?


Förutsättningar att utveckla...
Dessa vantar anser jag främst erbjuder barnen förutsättningar att utveckla sina matematiska förmågor, som till exempel att:
  • abstrahera, dvs. att urskilja vissa gemensamma eller olika drag från verkligheten.
  • formalisera och ritualisera regler och procedurer samt kriterier för denna aktivitet.
  • utforska färger, mönster och former.
  • beskriva hur något ser ut samt
  • förstå vår omvärld genom att förklara, motivera och resonera (mao. dra slutsatser) => Varför hör dessa vantar ihop? Hur kan vi se om detta par hör ihop?


Material att ladda ner: (PDF-filer)
Vantar, del 1: lätt nivå, 10 par regnbågsmönstrade vantar som skiljer sig mer eller mindre åt.
Vantar, del 2: kompletterar del 1 och gör aktiviteten något svårare, 10 ytterligare par regnbågsmönstrade vantar som inte skiljer sig så mycket åt från vantarna i del 1.
Gröna vantar, del 3: 9 par gröna vantar där färgen (grön) är densamma och endast mönstret skiljer dem åt, vilket gör aktiviteten ytterligare lite mer utmanande. Att ha en variabel konstant (färgen grön) medan andra variabler ändras (mönstret) stämmer väl överens med de tankar som variationsteorin anser är viktiga.
Gröna vantar, del 4: 9 ytterligare par gröna vantar som kompletterar del 3 och gör aktiviteten svårare.


Varsågoda, hoppas ni får användning för dem!
Illustragogen

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sagan om Form-Monstret

Sånger och ramsor om träd och skog

Spöksaga till Halloween