Mönstrade vantar

Vantar i olika mönster och svårighetsgrader
Nu när Gubben Höst målar alla våra träd i vackra höstfärger kanske det är dags att börja plocka fram sina vantar igen. Och då kanske det passar att introducera följande material för barnen.

För flera år sedan hittade jag en ramsa om just vantar på den då så populära Ingelas lekstuga (den verkar tyvärr vara nedlagd numera):
Varje vante har en vän,
ingen vill va’ ensam en.
Vantar vill va’ två och två,
Kan _____ hitta paret då?   (fyll i barnets namn)

Den inspirerade mig till att skapa vantpar i olika färger och mönster som ska lamineras och klippas ut för att sedan läggas ut med framsidan upp och utmana barnen att försöka hitta de olika paren. Ibland använder jag ramsan, men oftast använder jag den bara som "startskott" till aktiviteten och avslutar då med Kan VI hitta paren då?. Under åren sedan jag hittade ramsan har jag utvecklat materialet och skapat fler vantpar som skiljer sig mer eller mindre åt för att på så sätt kunna variera svårighetsgraden på aktiviteten.
Vantarna kan även användas på andra sätt såsom memory och till språkträning genom att exempelvis benämna färg, mönster och de geometriska formerna som finns på vissa av vantarna. I mitt arbetslag har vi även skapat en sorts översikt med massor av små vantpar. Denna översikt har vi laminerat och satt upp i hallen som lite klurigt tidsfördriv för barnen när de t.ex. väntar på sin tur att tvätta händerna innan maten.


Förutsättningar att utveckla...
Dessa vantar anser jag främst erbjuder barnen förutsättningar att utveckla sina matematiska förmågor, som till exempel att:
  • abstrahera, dvs. att urskilja vissa gemensamma eller olika drag från verkligheten.
  • formalisera och ritualisera regler och procedurer samt kriterier för denna aktivitet.
  • utforska färger, mönster och former.
  • beskriva hur något ser ut samt
  • förstå vår omvärld genom att förklara, motivera och resonera (mao. dra slutsatser) => Varför hör dessa vantar ihop? Hur kan vi se om detta par hör ihop?


Material att ladda ner: (PDF-filer)
Vantar, del 1: lätt nivå, 8 par vantar som skiljer sig mycket åt.
Vantar, del 2: kompletterar del 1 och gör aktiviteten lite svårare, 8 par vantar som inte skiljer sig så mycket åt från vantarna i del 1.
Vantar, del 3: kan användas för sig själv eller komplettera de gröna vantarna i del 1 och 2 då färgen (grön) är densamma för dessa vantar och endast mönstret skiljer dem åt, gör aktiviteten ytterligare lite mer utmanande. Att ha en variabel konstant (färgen grön) medan andra variabler ändras (mönstret) stämmer väl överens med de tankar som variationsteorin menar är viktiga. 
Vantar, A3: översikten med massor av små vantpar.


Varsågoda, hoppas ni får användning för dem!
Illustragogen

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sagan om Form-Monstret

Sånger och ramsor om träd och skog

Spöksaga till Halloween